Igual que dominar
la lectura i la escriptura, el procés d’adquisició de competències complexes,
com tocar el violí, dominar el tenis o els escacs, es troba amb problemes
semblants. Per exemple, els treballs d’Ericsson [1996] sobre la trajectòria
dels que acaben sent experts ens proporcionen tres pistes molt rellevats sobre
las condicions que acostumen a trobar-se. A saber:
1. La regla dels
deu anys. Per arribar a ser experts en aquests dominis es requereix una
experiència de formació molt prolongada en el temps.
2. Un procés
molt selectiu. Quan es puja el nivell d’exigència en el domini d’una
habilitat es constata un descens en el nombre de persones que la practiquen.
3. La pràctica
deliberada. Els aprenents han de comprometre’s amb la tasca de tal manera
que busquin aconseguir la millor execució possible.
En poques paraules,
arribar a dominar una competència complexa requereix habitualment «molt temps,
suport cognitiu i emocional i un compromís sostingut amb la tasca».
[Informe sobre
la lectura 2008 – pàgs. 206,207]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada