dilluns, 14 de juliol del 2014

Lectura i relectura

Com a lectors d’aquest blog, potser m’heu sentit alguna vegada ponderar les qualitats de la relectura, però m’agradaria explicar com, quan i per què crec que s’ha de rellegir, perquè em sembla que no s’ha entès del tot el què en penso, i això és perquè no em dec haver explicat prou bé. La frase que ho comença tot és aquella “no s’ha de llegir, s’ha de rellegir”, com una sentència caiguda dels núvols. Aquesta frase ens diu que s’ha de rellegir, però no vol dir que s’hagi de rellegir indiscriminadament, com si apuntéssim la grapadora de la relectura contra tot text que es bellugui! (Sobretot si  pensem més com a lectors que com a escriptors...).

La relectura és una cosa que s’ha de dur a terme segons els gèneres literaris, segons si els textos tenen o no tenen intriga.
                  
Si el text que tenim entre mans és una novel·la, amb la seva intriga i l’esquer de saber què passarà per continuar llegint, una primera i única lectura ens pot captivar, però si munyim massa la vaca, i intentem rellegir-la, com que ja sabem què passa, segurament en la segona lectura no la fruíem tant, encara que ens podem fixar més en els detalls i comprendre alguna cosa que ens hagués passat per alt en la primera lectura emocionada. Això si la novel·la és bona, vull dir si té qualitat literària. Cal estar a l’aguait que les novel·les comercials, o de gènere, no resisteixen una relectura, i que no tenen cap interès un cop s’ha exhaurit la intriga. Es aconsellable no temptar el destí en aquest aspecte si no volem sortir-ne espaordits de comprovar com allò que en una primera lectura ens ha meravellat és només un artefacte retòric que ja no ens emociona, i que fins i tot ens decep. Quan això passa és molt trist. Les novel·les amb valor literari sí que resisteixen alguna rellegida un cop resolta la intriga, però convé sobretot deixar passar un temps, o que hi tinguem uns lligams molt especials.

L’assaig i la poesia, en canvi, no només es frueixen més bé rellegint-los, sinó que és necessari rellegir-los per comprendre’ls bé. Rellegir assaig o poesia (que en principi conserven el seu encant un cop la intriga s’ha exhaurit, o que no necessiten del recurs de la intriga perquè continuem llegint), és molt més agraït que rellegir una novel·la un cop ja en coneixem el desenllaç, encara que es tracti d’una gran novel·la.

Això quan es llegeix per plaer. Quan llegim per aprendre a escriure pot ser diferent. Encara que un escriptor hauria de ser un lector compulsiu, i llegir, o manipular textos, sempre, sempre, per plaer, rellegir un text per analitzar-lo i veure com està construït, que, si volem ser escriptors, pot ser apassionant, és una mica diferent de llegir per plaer deixant-se encantar i conduir pel text i no voler ni tenir necessitat de traspassar a l’altre cantó del tapís. –Vull dir: si no volem ser escriptors potser ni caldria escalfar-se el cap amb això de la relectura...-.


També voldria dir que quan s’és jove les novel·les es devoren, i que és amb els anys i la maduresa que es descobreix que... existeixen llibres que no són novel·les!, o que rellegir també pot ser interessant... Ara, de la mateixa manera que hi ha persones que mai fan el pas de les novel·les d’aprenentatge o iniciàtiques, o dels best-sellers i dels llibres per gent que no llegeix, a les novel·les de qualitat literària, o als llibres bons que no són novel·les, hi ha gent a qui mai se li acudit que això de la relectura existeixi, i són igual de feliços i de bons lectors.