dijous, 1 d’abril del 2010

Un llibre seriós

Un lector se’m queixa amargament que es va comprar La crisis ninja, d’un tal Leopoldo, que no l’ha pogut acabar, i que se’n fa creus d’haver-se deixa’t enredar per un engendre així. Vol que li recomani urgentment, ara que ve Sant Jordi, un llibre seriós però comprensible que l’il·lumini sobre la crisi. Bé, jo d’economia no hi entenc gaire, però de llibres sí que hi entenc una mica, o sigui que puc recomanar-li alguna coseta. Fa més o menys mig any vaig llegir El hombre que cambió su casa por un tulipán (està traduït al català com L’home que va canviar casa seva per una tulipa, pels maniàtics, perquè jo, llegir en català llibres de versió original en castellà, la veritat...), i l’ha escrit Fernando Trías de Bes. Doncs aquest llibre parla de les bombolles econòmiques, com per exemple va ser la bombolla immobiliària que va fer esclatar la nostra crisi. Ho fa de manera entenedora i comprensible per algú que no tingui coneixements d’economia, és lleuger i amè, i a més molt seriós i explica molt bé “la veritat” del que hi ha darrera d’algunes operacions especulatives. Es tracta d’un llibre molt ben estructurat. Està escrit per una persona que, no només en sap molt del tema, sinó que a més hi ha reflexionat. El llibre té un to lleugerament moralitzant, i a mi no m'agrada gaire la moralina, però vaja, si no sou especuladors això no us farà pas sentir malament. Al final veus que l’ha de tenir, aquest to. I a més, un llibre com aquest ens pot ajudar a no ser enganyats per la nostra pròpia cobdícia en un futur. En definitiva, jo crec que és un llibre molt recomanable, que tinc intenció de rellegir. I deixeu les “crisis ninja” pels lectors ninja... (o sigui, pels que són immunes al mal que pot fer un mal llibre).