Stendhal, en aquest
llibre Roma, Nápoles y Florencia, ens mostra “l’esperit” d’Itàlia, una
Itàlia eterna, una Itàlia la imatge de la qual comparteixen dins el seu cap
totes les persones il·lustrades del món, que ha fet vessar rius de tinta i se
n’ha parlat a bastament: Itàlia i el seu art, Itàlia i la seva història; la
seva música, els seus quadres, els seus monuments, les seves escultures... fins
i tot el seu menjar. La Itàlia eterna.
Però convé tenir en
compte que aquesta Itàlia eterna que idealitzen els viatgers i els turistes...
no és pas el país real, el lloc geogràfic on la gent que hi viu treballa i
respira.
S’ha dit moltes
vegades que no és el mateix viatjar o fer turisme per un lloc que viure-hi.
Tampoc és el mateix
viatjar a un lloc carregat d’història que a un lloc on l’edifici més antic no
té ni dos-cents anys.
Però, a l’hora de
viure en un lloc, els referents artístics i la història es dilueixen, i es
tracta amb les persones –la gent és més o menys igual a tot arreu, diuen, un
cop esporgats els forklorismes-. I si vius en un lloc i hi has de treballar i
lluitar per a la supervivència, encara que sigui un lloc carregat de bellesa,
paisatgística o monumental, això anul·la tot romanticisme:
«Però quan li dic/que ell és un dels feliços que han vist la sortida del
sol/a les illes més belles del món,/somriu amb el record i contesta que el
sol/s’aixecava que el dia ja era vell per a ells.», Cesare Pavese, Els mars
del sud
Stendhal ens
explica la Itàlia eterna. Mentre que la Itàlia quotidiana, tan en aquella època
com ara, seria una altra cosa i passaria per altres camins, la Itàlia eterna no
hauria canviat, i seria tan vàlida ara com quan Stendhal l’observava i la
posava per escrit fa més de dos segles. Per això és eterna, és clar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada