Potser us haureu
fixat que he acabat els dos post anteriors parlant de Flaubert... Estic
rellegint la seva correspondència! (Extractes de la seva copiosíssima
correspondència traduïts al castellà en dos llibres curtets diferents entre
ells que no tenen res a veure editorialment l’un amb l’altre, per ser més
exactes).
Gustave Flaubert
(francès del SXIX), el famós autor de Madame Bobary, arxiconeguda
novel·la que narra els adulteris d’una dona de províncies, de la qual una
vegada una persona em va dir “totes les dones l’haurien d’haver llegit”... (només
les dones, em pregunto jo, malèvolament?). Hi ha molt de masclista sueltu...
Flaubert també és
l’autor d’una novel·la molt menys coneguda que es titula L’educació
sentimental, que jo definiria com a més crepuscular, més nostàlgica i més
plena de somnis que l’altra.
A mi –les vaig
llegir fa molt temps- ambdues novel·les em van agradar molt, i les vaig llegir
intrigada pel “què passarà”, que no em va decebre, per cert; no les vaig llegir
per raons metafísiques.
* * *
Flaubert té altres
novel·les (en va escriure fins a cinc), però les altres tres jo no les he
llegit, i sempre m’ha semblat que eren pastura pels professors de literatura,
cosa que jo no sóc, jo sóc una simple lectora. Sempre m’ha fet la impressió que
eren novel·les molt difícils. Madame Bobary i L’educació sentimental
poden ser llegides per algú de la societat de masses actual a qui li agradi
llegir bé... però les altres... a mi sempre m’han fet por.
(La mateixa por que
em feia por el Quijote abans d’intentar llegir-lo i haver-lo de deixar.
Vull creure que algun dia el reprendré!)
A no ser que passi quelcom que dissipi la
por que em fan les altres novel·les de Flaubert, de moment no les llegiré.
Sempre m’han semblat uns arguments estranyíssims i uns títols molt poc
engrescadors... Penso que per sentir-se atret per això s’ha de ser d’un
frikisme literari hiperbòlic, què voleu que us digui. Tot i que sóc conscient
que si són de Flaubert deuen ser molt i molt bones, no m’estiren, de moment.
Flaubert també va
escriure tres contes, dels quals només recordo haver llegit Un cor senzill (en
català), ja fa temps; és molt commovedor.
* * *
I, finalment, la
seva correspondència, que alguns han definit com “la seva millor obra”. És
genial per a ser llegida per a qualsevol persona solitària que vulgui escriure.
I si és una persona solitària que no vulgui escriure, també. I per a algú que
no sigui solitari... també la pot llegir, és clar, però segur que Flaubert no
li caurà tant bé. No sé com pot reaccionar una persona sociable i extravertida
davant tanta misantropia... Perquè jo sóc introvertida i tiro més cap a la
misantropia, i per això aquestes cartes m’encanten. Com el comprenc!
A part d’això, la
bellesa literària de les cartes es pot apreciar es sigui solitari o sociable,
es sigui introvertit o extravertit, evidentment.
M’encanta com
Flaubert diu pestes dels burgesos i de la societat de masses en general. Deixa
anar guitzes (verbals) com una mula vella, però sempre amb una gran finor i
ironia, que per això Flaubert és Flaubert.
* * *
Però, com a persona
que vol aprendre a escriure, el què m’atrau més d’aquesta correspondència és la
qualitat de les metàfores que fa servir. No en va ell mateix va dir una vegada
que collia les seves metàfores com flors, i que les cuidava molt.
La seva obra (tota)
ha de ser un esponerós jardí de metàfores exquisides...
I és que quan vaig
llegir les dues novel·les seves que he llegit ni em vaig fixar en les sólides
arquitectures narratives que es veu que tenen ni en les metàfores exquisides ni
en res, només vaig estar pendent dels personatges i de la intriga. Vaig
subratllar algunes frases, ja es veia que allò tenia qualitat... però, fa tants
anys!
Ara, en aquest moment, el què m’agrada és el
seu domini de la metàfora. (I es curiós que aquests llibres d’extractes de la
correspondència ja els havia llegit, i tampoc m’hi havia fixat, en les
metàfores, o, si m’hi havia fixat, no m’havien impressionat tant.)
Quin domini! Entenc
que aquest autor sigui tan apreciat.
* * *
És que n’hi hauria
per apuntar-se-les una per una (les metàfores que fa servir), i fer-ne una
llista per tenir-la a mà per fer-les servir quan calgués, intercalant-les –les
metàfores- en la pròpia escriptura per millorar-la, vull dir, com els
successors dels grans mestres del jazz componen nous temes basant-se en els
harmonies dels estàndards més clàssics i més ben compostos pels seus
predecessors, creant temes nous i engrescadors.
Estaria bé aprendre
a fer això amb les metàfores de Flaubert. M'entusiasma aquest home!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada