No podia acabar de
parlar d’aquest llibre: Roma, Nápoles y Florencia, i no mencionar la
síndrome d’Stendhal. La famosa síndrome d’Stendhal. (Que és per això que és
conegut aquest llibre, i una de les raons per les que jo volia llegir-lo a
priori).
La síndrome
d’Stendhal es produeix quan el gaudi de la bellesa artística ens pot portar
fins al malestar físic. (O a una impressió física molt forta).
O sigui, en altres
paraules, que quan veient un quadre molt bell t’arribes a marejar, això és la
síndrome d’Stendhal.
* * *
Voldria que es
tingués en compte que, quan Stendhal va experimentar això, fa dos-cents anys, a
Florencia (per altra part una de les ciutats més boniques del món), no hi havia
ni tele, ni mòbils, ni mitjans de comunicació de masses.
També voldria que
es tingués en compte que Stendhal s’agafava l’art molt seriosament, que era una
ment creativa, i que més tard esdevindria un artista de primera magnitud. Que
la llavor artística del fresc que va veure va caure, dins el seu cap, en
terreny abonat, vaja.
Admirar l’art era
una experiència que l’importava, que significava alguna cosa (mooolt) per ell;
no com aquell qui mira les diapositives de l’excursió a Torredembarra del
cunyat de la portera d’un nebot segon.
* * *
Però, a una persona
d’ara, jo, per exemple, li podria passar? Em passaria, a mi, una cosa així?
Tampoc sé se ningú
a qui li hagi passat, no sé de ningú, al món real, que ho hagi experimentat. No
d’aquesta manera i amb aquesta intensitat, com a mínim.
Per la majoria de
persones reals del món real que conec l’art és “avorrit”, i no és res capaç de
transportar-los, (i molt menys a un altre món). Per ells, els museus són llocs
agradables per fer una bacaineta i descansar del cansament del viatge turístic,
per seure i reposar una mica de tant anar amunt i avall amb gorra i pantalons
curts.
* * *
Moltes persones
recorren quilòmetres, creuen països, travessen continents, per anar a veure
quadres, estàtues, monuments... i això està molt bé... però... els veuen
realment? Què veuen realment?
O només hi fan una
ullada de cinc minutets per poder dir que hi han estat, s’hi fan una foto, i
tornen sense haver-se assabentat de res “artístic”? (Beyle hi ha va anar moltes
vegades, a admirar els seus quadres!)
Potser les
construccions els hagin impressionat realment (els edificis, els monuments,
potser són el que més s’apreciaria sense formació artística; quadres, frescos i
estàtues potser costaria més), però, a cinc minutets per monument, no es pot
pas experimentar cap síndrome de res, em sembla.
També em sembla que
la velocitat del món actual, tan ansiós sempre de novetats, flueix en contra de
l’apreciació tranquil·la d’una obra d’art. El mandat és que s’ha de veure com
més coses millor, i no s’ha de perdre gaire el temps en una mateixa cosa.
* * *
Hauria de sortir
més de casa, fer més turisme, viatjar, per observar si això de la síndrome
d’Stendhal s’experimenta o no s’experimenta realment.
Henry Bayle ho va
experimentar, i per ell va ser real, vale... però, que en un simple viatge
turístic, sense saber res dels quadres, es pugi arribar a experimentar... em sembla una
llegenda urbana...
Una cosa és quedar
impressionat, i l’altre molt diferent la síndrome aquesta, això de quedar
totalment aclaparat...
Reaccionar
físicament a un estímul només sensorial ha de ser molt difícil...
* * *
Embriagar-se de
bellesa artística em sembla un concepte molt atractiu... però... també em
sembla que hi ha molta part de llegenda urbana en tot això de “l’embriaguesa de
l’art”.
I també hi hauria
molt a discutir si per apreciar la bellesa cal formació prèvia o si sense saber
res del que vas a veure pots arribar al mateix efecte aclaparador.
Estic convençuda
que la majoria de vegades a l’apreciació de l’autèntica grandesa artística s’hi
arriba a través dels ulls de la raó.
Stendhal hi va
arribar a través dels ulls de l’ànima, però és molt difícil que l’art arribi a
ser tan important per a algú com ho va ser per ell.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada