Una escena
memorable d’aquest llibre Roma, Nápoles y Florencia, és la trobada, i posterior conversa, d’Stendhal amb
el gran Rossini, compositor d’òpera.
* * *
Aquest és aquell
que, després d’una quantitat realment gran d’òperes d’èxit, va dir que es
retirava i que ja no n’escriuria cap més, perquè un altre èxit no podria afegir
ja res més a la seva glòria, i en canvi un primer fracàs la podria enfonsar.
Aquest és també
aquell que va negar-se sempre en rodó a proporcionar a la impremta les seves
obres completes... perquè tenia molta por que es posés en evidència com
s’autoplagiava (i plagiava a altres) i es reaprofitava a si mateix i allò que ja havia escrit abans.
(Cosa que per altra part era normal a l’època).
Rossini també és
famós pels famosos canelons a la Rossini, que es veu que són uns canelons amb
patè que són boníssims. En això es veu que era un home de vida, un bon vivant,
un panxacontent, igual con té pinta de ser Stendhal. Que els agradava menjar
molt i bé, vaja.
* * *
Però, en aquesta
trobada i posterior conversa d’Stendhal i Rossini, encara no es parla de res de
tot això, pel simple fet que tot això encara no ha passat.
* * *
Uns anys més
endavant Stendhal escriurà una Vida de Rossini, que publicarà no sé si
amb pseudònim, i que no seria pas una de les seves millors obres, precisament.
(Ep, què jo sàpiga!) Que deu ser una
d’aquelles obres que es llegeixen perquè són obra menor d’un autor bo, però que
per elles mateixes no serien llegides si no fos per això... Sempre hi ha gent
que ho vol llegir tot d’un autor que li agrada, encara que siguin les seves
creacions menys reeixides.
Per mi els llibres
importants i bons d’Stendhal són La cartoixa de Parma, El roig i el
negre, -novel·les excel·lents-, el llibre de viatges Roma, Nápoles y
Florencia, -que em sembla que són els únics que ell signa amb aquest
pseudònim d’Stendhal, i que em sembla que són els únics que dedica als happy
few-, i potser aquell llibre un pèl estrany que s’anomena Del amor,
i que no sé amb quin pseudònim va signar, i un llibre de contes que s’anomena Cròniques
italianes, que jo encara no he llegit, però que em sembla que no està tan
bé com les novel·les.
* * *
En aquesta conversa
entre Stendhal i Rossini es parla primerament de com, a la Itàlia de l’època,
es dediquen pocs recursos a la remuneració dels músics, cosa que és injusta, en
això estan d’acord.
De vegades (jo, a
la vida real), m’he trobat persones que troben que parlar de la pela és impropi
de persones amb cultura, que és vulgar. I en canvi, aquí es troben dues ments
creatives de primer ordre, i el primer que fan és parlar de la pela; ara, estic
d’acord que això només devia ser per trencar el gel, que després d’escalfar
motors i agafar confiança ja devien parlar d’altres coses, més elevades.
* * *
Stendhal treu la conclusió que Rossini, un
creador (i de música!), és un home feliç, entusiasta, il·lusionat, i que
aquesta satisfacció amb si mateix i el seu món té a veure amb la seva capacitat
per a crear, i amb el ser reconegut com a creador.
Ho he dit molts
cops i mai em cansaré de repetir-ho ni ho ponderaré mai prou: crear realitza; i
fins i tot encara que no es tingui èxit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada